برخي از محققان بر اين باورند كه يكي از مهمترين عوامل تاثير گذار بر پيشرفت از سوي ديگر تاثير روشهاي تربيتي كه والدين در دوران كودكي ونوجواني اعمال مي نمايند بر تمام كاركردهاي فرد تاثير نافذ، انكار ناپذير و متفاوتي دارند (کیپر[27]،2007).

دارلینگ مدلی را مطرح کرد که والدین مقتدرانه، ،مستبدانه، سهل گیرانه که از آن سه سبک والدگری نتیجه می شود(روپنارین.[28]،2006).والدین مقتدر پيوسته گرم، مسئول و حمايتگر بوده و به صورت منطقي روي فرزندان خود كنترل داشته، با احترام به نظرات آنان به رشد عقلاني آنها كمك بالا و ابتكار حرمت خود  مي كنند(آندریس[29]،2002). فرزندان اين والدين داراي عمل فردي بوده و محبوب معلمان و دوستان خود هستند . فرزندان اين شيوه داراي سازگاري اجتماعي و موفقيت تحصيلي بالا مي باشند(آلفرد[30]و همکاران،2003). سبك  والدگري مستبدانه با كنترل و توقع بالا براي تغيير و تصحيح رفتار كودك بيشتر بر تنبيه مبتني می باشد(کیپ[31]و همکاران،2005).والدين سهل گیر با روابط گرم و پذيرا، كنترل چنداني روي فرزندان خود ندارند وفشار كمتري روي آنان اعمال مي كنند(نیلی[32]،2007).نوجوانان خانواده هاي سهل گير عزت نفس و مهارت اجتماعي بالا دارند و مي توانند روابط گرمي با والدين خود داشته باشند. فرزندان اين والدين داراي انگيزش پايين درتحصيل بوده است، ولي داراي سازگاري رواني بالايي مي باشند(شیکر[33]،2010).

برای کاهش اختلال رفتاری کودکان پدر و مادر باید اولا تعامل صحیح و مثبت با یکدیگر داشته باشند و همچنین روابط صحیح مادر با کودک خود به عبارت دیگر دلبستگی که بین مادر و کودک بوجود می آید خود عامل رشد شخصیت کودک و نبودن رفتارهای ناصحیح در کودک شناخته شده اگر اختلالی در این روابط بوجود آید،موجب بهم خوردن امنیت عاطفی در کودک می شود و کودک با مشکلات رفتاری درگیر می شود(کشوری،1387).

با توجه به این که سبک‌های دلبستگی زندگی آینده فرد را رقم می‌زند و در مواردی مانند  روابط بین فردی، روابط درون‌فردی (خودپنداره)، مهارت‌های اجتماعی، مقابله تنیدگی‌ها، سازگاری زناشویی، اضطراب و تجارب اضطرابی و برخی موارد دیگر مداخله کرده و اثر می‌گذارد بنابراین بالبی معتقد است دلبستگی در ارتباط والد و کودک به ارتباط عاشقانه بزرگسالی فرد انتقال می‌یابد و می‌تواند بر رفتار، شناخت و هیجانات، در هر زمانی از زندگی، از نوزادی تا بزرگسالی اثر بگذارد. دلبستگی در روابط به طور ارادی و داوطلبانه و یا به طور کامل قطع نمی‌شود و هر گونه خللی در یک ارتباط دلبستگی دردناک است و موجب سوگواری در فرد می‌گردد (بالبی 1969، فروید 1949، اینسورت[34]،1991). براساس این فرضیات، امنیت را می‌توان به عنوان هسته نظام دلبستگی در روابط دلبستگی بزرگسالی توصیف نمود، که عبارت است از یک ارتباط امن با فردی که به او احساس دلبستگی می‌کنیم و به ما پاسخ می‌دهد و موجب اعتماد به نفس در ما می‌شود(اینسورت[35]،1999) بالبی و اینسورت معتقدند که کیفیت و الگوی دلبستگی در روابط عاشقانه بزرگسالی ممکن است شبیه الگوی دلبستگی فرد در ارتباط با والدش باشد. از این روی دلبستگی‌های دوران کودکی شخص بر روابط عاشقانه بزرگسالی‌اش اثر می‌گذارد.

اهمیت وضرورت پژوهش:

 با توجه به نیاز جامعه و خانواده ها در خصوص مشکلات رفتاری کودکان به ویژه شیوع رو به رشد کودکان اوتیسم و همراه با آن اختلالات رفتاری نگران کننده این کودکان که یک در هر 160 کودک است ضرورت انجام پژوهش مورد این کودکان و خانواده های آنها به شدت احساس می شود و دیگر این که تا کنون پژوهشی که نقش سه متغییر کمال گرایی و سبکهای دلبستگی مادر و هم چنین سبکهای والدگری را در اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم بررسی کرده باشد وجود ندارد.بنابراین مهمترین اهداف این پژوهش عبارت است از ارتباط های معنادار که بین سبک دلبستگی و کمال گرایی مادران و والدگری با اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم وجود دارد.

بیماری اوتیسم یکی از بیماری های جدی ،گروه بیماری های رشدی بوده که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از 3 سالگی) ظاهر می شود و این چنین کودکان دارای یکسری اختلالات رفتاری از جمله تاخیر در یادگیری صحبت کردن و یا اصلا صحبت نکردن-داشتن رفتارهای تکراری برای مثال تاب خوردن مداوم، علاقه غیرطبیعی به بعضی از اشیاء -ناتوانی در گفتن اسم، برقراری ارتباط چشمی – حساس بودن به نور، صدا و یا لمس شدن-  عادات غذایی عجیب- خوردن مواد غیرخوراکی همچون گچ یا خاک-رفتار خودزنی کوبیدن سر به زمین است(شیری،1387،به نقل از اقبال،1394). عواملی وجود دارد که خانواده ها در جامعه امروزی از آن بی اطلاع یا اطلاعات ضعیفی دارا هستند که این عوامل خطر ابتلا کودکانشان به یکسری اختلالات رفتاری اوتیسم در آنها داراست:1-جنسیت کودک: پسرها چهار تا پنج برابر بیشتر از دخترها  2-سابقه خانوادگی : در خانواده هایی که یک کودک مبتلا به اختلال رفتاری و اوتیسم وجود دارد، خطر اینکه کودکی دیگر با این بیماری داشته باشند بیشتر است 3- سن والدین: ممکن است بین سن والدین و ابتلای کودک به اختلالات رفتاری ارتباط ای وجود داشته باشد. اعتقاد بر این است که فرزندان والدین بزرگسال بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این اختلال هستند.(امیری،1388).

بنابراین چنین جامعه و خانواده هایی نیاز به پیشگیری از چنین اختلالات دارد هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلای کودک به اختلالات رفتاری یافت نشده است. با این حال با درمان به موقع اختلال بهبود یافته و مهارت های اجتماعی و کلامی کودک ارتقا پیدا می کند. اگر کودک شما مبتلا به اختلالات رفتاری است با مراجعه به مشاوران و متخصصان برای آشنایی با راههای مختلف بهبود کودک، به کودکتان کمک نمایید. درمان بموقع برای کودک مفید بوده، زندگی را برای او آسان تر کرده و از افزایش شدت این مشکل پیشگیری می نماید.(کوهستانی،1385). والدين بايد توجه داشته باشند كه مهمتر از عنوان اختلال ، پرداختن به درمان آن است و تشخیص دادن چنین کودکانی برای خانواده ها بسیار مشکل است بنابراین براي تشخيص اين بيماري هيچ تست پزشكي وجود ندارد. براي تشخيص در يك كودك بايد رفتار ، ارتباط و سطح رشد ذهني كودك به دقت بررسي شود حتی اگر تشخیص زودهنگام داده شود در درمان و بهبود وضعيّت كودكان مبتلا بسيار مؤثر است.چون کودکی که دچار اختلال رفتاری است یک بیماری نیست و با تشخیص زودتر از هنگام می توان به آنها برای درمان کمک کرد.(داداری،1387). خانواده ها باید در جریان این امر قرار گیرند که مشکلات رفتاری در کودکان از سنین 24 ماهگی تا 6 سالگی خود را نشان می دهد بنابراین مسئولیت درمان این کودکان در وهله ی اول بر گردن خانواده خصوصا دلبستگی یعنی ارتباط ای که اول بین مادر و کودک شکل می گیرد است که او تا حدی می تواند پی به مشکل ببرد بنابراین باید والدین خصوصا مادر 1-اطلاعات خود را افزایش دهد که بیشتر بتواند مراقب رفتار و عملکرد کودک باشد.2-والدین خود را همیشه آماده نگه دارد.برقراری ارتباط با کودک خیلی مهم است و در این پژوهش بر آن شدم تا از طریق دلبستگی بین مادر و کودک،تعامل پدر و مادر با هم و همچنین سطح کمال گرایی والدین به ارتباط اینها با کاهش یا افزایش اختلال رفتاری کودکان اوتیسم پی ببریم بنابراین نظام تربیتی خانواده و یا به تعبیر دیگر شیوه فرزندپروری والدین،یکی از عوامل مهم در شکل گیری شخصیت کودک است.(سیاح سیاری و همکاران،1389).  با نظری اجمالی و از منزلی آن دو مشکل  است. در جامعه ما کمتر خانواده ای می بینیم که به دلیل اشتباه کوچکی که فرزندش مرتکب شده،زبان به انتقاد گشاید و یا با سپردن مسئولیت او بدون توجه به توانمندی هایش انتظار دارند که وی از عهده مسئولیت ها کاملا بر آیند.در کشور ما آن چنان که شایسته است به کمال گرایی پرداخته نشده و بشمار پژوهش ها در این زمینه محدود است.مطالعات نشان داده است که دلبستگی ایمن با احساس مثبت،منسجم،نسبت به خود مرتبط است(میکالینسر،1995).

انجام این پژوهش به منظور ارائه دیدگاه های والدین به منظور ارتقاء آگاهی آن ها نسبت به کودکان اوتیسم و همچنین شناخت آسیب ها و پالایش آن ضروری به نظر می رسد.

مطالب مشابه در سایت

SABZFILE.COM

موجود است

اهداف پژوهش

الف_ هدف اصلی:

تبیین ارتباط سبک های دلبستگی و کمال گرایی مادران و سبک های والد گری با اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم.

ب_ هدف فرعی:

تبیین سهم سبک های دلبستگی و کمال گرایی مادران و سبک های والد گری در پیش بینی اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم

سوال پژوهش:

آیا بین سبک دلبستگی و کمال گرایی مادران و سبک والدگری با اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم ارتباط ی معنادار دارد؟

فرضیه ها:

1-بین سبک های دلبستگی و اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم ارتباط معنادار وجود دارد.

2-بین ابعاد کمال گرایی مادران و اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم ارتباط معنا دار وجود دارد.

3-بین سبک های والدگری  والدین با اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم ارتباط معنادار وجود دارد.

4-سبک های دلبستگی مادران قدرت پیش بینی معناداری بر اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم دارند.

5-ابعاد کمال گرایی مادران قدرت پیش بینی معناداری برای اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم دارند.

6-سبک های والدگری والدین قدرت پیش بینی معناداری برای اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم دارند.

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:

 سبک دلبستگی:

الف_ تعریف نظری:

دلبستگی محصول تجربه های واقعی فرد در مورد حساسیت پاسخگر بودن و حضور فعال و منظم نگاره دلبستگی(مادر)در خلال سال های نوزادی،کودکی و نوجوانی می باشد(بالبی[36]،1973،به نقل از برگ،2002).

الف-تعریف نظری دلبستگی ایمن:

دلبستگی ایمن ميزاني كه اعتماد آزمودني به ديگران را مي سنجد.

ب-تعریف نظری دلبستگی اجتنابی:

ميزان آسايش در ارتباط با صميميت و نزديكي هيجاني را اندازه گيري مي كند.

ج-تعریف نظری دلبستگی اضطرابی:

ترس از داشتن ارتباط در ارتباط ها را مي سنجد.

ب_ تعریف عملیاتی:

در این پژوهش برای اندازه گیری سبک دلبستگی از پرسشنامه کولینز ورید(1990) استفاده شده است و نمره ای است که آزمودنیها از پرسشنامه کولینزورید از پرسشنامه 18 سوالی کسب می کنند و شامل سه بعد ایمن-اجتنابی-اضطراب می باشد(جعفریان،1392).

 

سبک کمال گرایی:

الف_ تعریف نظری:

کمال گرایی در اصل به عنوان تمایل پایدار فرد به وضع معیارهای کامل و حتی دست نیافتنی و تلاش برای تحقق آنها است(برنز[37]،1980).که با خود ارزشیابی های انتقادی از عملکرد شخصی همراه است،تعریف می شود(فراست، مارتین،کمارت و رزنبلت[38]،1990؛به نقل از بشارت،1388).

ب_تعریف عملیاتی:

نمراتی است که مادران از مقیاس سبک های فرزندپروری بامریند کسب می‌کنند(بهشتی پور،1392).

تعریف نظری کمال گرایی مثبت(هنجار):

عبارت است از تلاش و رقابت برای برتری و کمال و تحقق اهداف خود،پذیرش محدودیت ها و شکست های خود سعی در جبران آنها  است(هماچک[39]،1978؛به نقل از بشارت،1382).

تعریف نظری کمال گرایی منفی (ناهنجار):

عبارت است از داشتن اهداف و انتظارات غیر واقع بینانه،اجتناب از شکست،آسیب پذیری در برابر انتقاد گری خود و دیگران و احساس. (هماچک[40]،1978؛به نقل از بشارت،1382).

ب_ تعریف عملیاتی:

نمره ای که فرد از طریق پاسخگویی به مقیاس 40 سوالی کمال گرایی مثبت و منفی کسب می کند (تری شورت[41]و همکاران،1998).

سبک والدگری:

الف_ تعریف نظری:

مطالعات انجام گرفته در مورد سبک های والدینی مربوط به کارهای کلاسیک)بامریند[42] ،1971)،است که (مکوبی و مارتین[43]،1983این مدل را بازنگری کردند.طبق نظر(بامریند[44]، 1971)والدین می توانند بر اساس دو مشخصه توقع و پاسخ دهی طبقه بندی شوند.توقع به این اشاره دارد که والدین گرمی عاطفی و پذیرش نشان می دهند و خود را درگیر کارهای کودکان می کنند.

بامریند بر اساس تحقیقات خود سبک های تربیتی را به سه دسته تقسیم کرده است:

 1)مستبدانه (صمیمیت اندک همرا با کنترل و انضباط سخت گیرانه)

 2) اقتدار- منطقی (صمیمیت و محبت در عین اعمال کنترل)

 3)سهل گیرانه (ارتباط گرم و صمیمی بدون کنترل و نظارت بر رفتار کودکان)  

ب_ تعریف عملیاتی:

نمراتی است که مادران از مقیاس سبک های فرزندپروری بامریند(1973)، کسب می‌کنند و دارای سه زیر مقیاس:سبک سهل گیرانه،سبک مستبدانه،سبک والدگری مقتدرانه می باشد.(مردانی سامانی،1391).

اختلالات رفتاری کودکان:

الف_ تعریف نظری:

مشکلات رفتاری شامل رفتارهای گوناگون افراطی،مزمن و انحرافی که گستره آن شامل اعمال تهاجمی یا برانگیختگی ناگهانی تا اعمال افسرده گونه و گوشه گیرانه می باشد و بروز آن دور از انتظار مشاهده کننده است و مشکلات رفتاری ممکن است بر طیف گسترده ای از مشکلات گوناگون و همچنین اضطراب،افسردگی، پرخاشگری ، ضعف تمرکز و همانند آن دلالت کند(سیف نراقی،1370).تربیت کودک را باید از همان آغاز تولد و حتی از دوران جنسی شروع کرد،زیرا شخصیت کودک در همان پنج سال زندگی پایه ریزی می شود(شکوهی،1383).

ب_ تعریف عملیاتی:

نمره ای است که توسط پرسشنامه (کریم پور،1390)،که شامل 40 سوال است ساخته شده است و پس از اجرا اعتباریابی شد تا صحت و درستی و قابلیت اعتماد به آنان مشخص گردد تا جهت ارزیابی اختلالات رفتاری کودکان طیف اوتیسم به کار گرفته شود. اين پرسشنامه توسط والدين كودك (ترجيحا مادر) تكميل مي گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

مبانی نظری وپیشینه پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
سایت ما حاوی پایان نامه های زیادی است – می توانید جستجو کنید :


 

 

 

مبانی نظری:

در این فصل ابتدا به مبانی نظری اوتیسم،اختلالات رفتاری،سبکهای دلبستگی،سبک های کمال گرایی و سبک های والدگری پرداخته خواهد شد و پس از آن در قسمت دوم این فصل پیشینه پژوهش در جهان و ایران به همراه نتیجه گیری آورده شده است و در انتهای فصل جمع بندی انجام شد.

اختلالات رفتاری کودکان

یکی از مباحثی که توجه بسیاری از روانشناسان و مربیان را به خود جلب کرده است مبحث اختلالات رفتاری است، توجه به اختلالات رفتاری کودکان در محیط خانواده،مدرسه،اجتماع و با گسترش اصول علمی اصول روانشناسی افزایش یافته است.خوشبختانه اخیرا والدین و مربیان بهداشت روان